Gezondheidszorg
Ultime uitdaging
Organisaties binnen de gezondheidszorg staan voor de ultieme uitdaging om zich te houden aan steeds meer regels en voorschriften bedoeld om de kwaliteit van de zorg te kunnen garanderen, terwijl de financiële middelen om hier efficiënt en transparant vorm aan te geven alleen maar minder worden. Binnen deze context moeten zorgorganisaties volgens de Kwaliteitswet Zorginstellingen verplicht ’verantwoorde zorg’ leveren. Deze uitdaging aangaan is dus niet vrijblijvend!
Ondernemerschap
Het getuigd van reëel ondernemerschap om als uitgangspunt te hanteren dat zorgorganisaties zelf deze ‘verzakelijking van de zorg’ niet zullen kunnen keren. Zorgorganisaties zullen dus links- of rechtsom met de stroom mee moeten. In dergelijke omgevingsfactoren overleven betekent streven naar optimalisatie van de eigen bedrijfsprocessen. Alles gericht op efficiënt werken.
Kostenreductie en schaalvergroting
Bij het streven naar efficiëntie wordt gekeken naar kostenreductie en schaalvergroting. Dit betekent bijvoorbeeld het kijken naar fusiemogelijkheden tussen organisaties in de zorgsector. Naast dit samensmelten van organisaties met complementaire diensten en producten wordt door zorgorganisaties ook naar gebiedsuitbreiding gekeken door verregaande samenwerking aan te gaan binnen het eigen werksegment. Elk van deze werkvormen brengt weer nieuwe uitdagingen met zich mee, bijvoorbeeld het op een lijn brengen van de organisaties en hun informatiehuishouding.
Optimalisatie
Alvorens te kunnen optimaliseren zal er inzicht moeten zijn in de bedrijfsprocessen, alsmede overzicht van de werkprocessen, zorgprocedures en documentenstromen binnen de organisatie. En meer nog, de werkwijze binnen de organisatie moet transparant zijn voor alle stakeholders; overheid, financiers en klanten. Om aan te kunnen tonen dat aan de regels wordt voldaan wordt certificering door middel van keurmerken als HKZ, ISO 9001 en NIAZ (kwaliteitslabel voor ziekenhuizen) binnen de zorgsector steeds belangrijker. Het worden randvoorwaarden om de financiering elk jaar weer rond te kunnen krijgen of bijvoorbeeld subsidies te verwerven.
Het TBM trackrecord in de zorg
Medewerkers binnen de TBM Groep hebben een uitgebreid trackrecord van werkzaamheden binnen de gezondheidszorg. Dit varieert van het adviseren van de raad van bestuur, directie en/of management tot het operationeel voeren van het projectmanagement bij grootschalige fusie-, ICT- en/of verandertrajecten. De TBM Groep is geheel bekend met het effectief en efficiënt vastleggen van bedrijfsprocessen teneinde deze van alle kanten te kunnen bekijken, mogelijke knelpunten te identificeren om van daaruit tot verbeteringen en aanpassingen te kunnen komen. |